Tabuların yıkılması,değişmesi yıllar alsa da ,bu tabuların yıkılması adına
bazı adımlar atılması lazım.Teknolojide ve otomotiv sektöründe bu tabuları
yıkmak adına atılacak sağlam adımlar tabiki de radikal ürünler geliştirerek ve
sunarak mümkün olur.İnşallah bu amaçta yürüyen fikirlerimizin ve
projelerimizin alt yapısını oluşturmak
için bu yazımızda biraz risk alıp özellikle ülkemizde daha çok hissedilen bir
tabuya parmak basacağız.Bayanların otomobile erkeklere nazaran daha soğuk
bakması, sektörün bayanlara hitap
edememesi ve bayanlar otomobilden neler ister konularını irdeleyeceğiz .
Bayanlar ne yazık ki otomobile sıcak
bakmıyorlar, ilgilerini de çekmiyor. Hatta bir çok bayanda karşılaştığım durum:
arabaları olsa dahi arabayı kullanmak
istemiyor olmalarıdır . Buna en çok etki eden faktör otomobilin ve otomobil donanımının
onlara uygun şekilde hitap edememesidir. Bu probleme cevap araması gereken ve
çözüm bulması gereken biz otomotiv mühendisleridir. Ama sadece ürünü
geliştirmek ve sunmak yetmez. Çünkü ortada bir tabu var ve bu tabu yıkılmadan da
başarılı ürünlerin başarılı satışları yakalanması pek mümkün değildir.Halk
dilinde kullanılan bazı tabirler durumu yeterince özetliyor. Bunlara birkaç
örnek verelim:.”Bayan şoför yoktur Allah’a emanet giden araba vardır.”,Bayan şoförse
beri dur .”gibi örnekleri çoğaltabiliriz .J
Peki neden bu tabuyu kırmalıyız?
Her geçen gün daha hızlı yaşamaya başlıyoruz. Ve bu yaşam şartlarında a noktasından b noktasına güvenli ve hızlı ulaşmak herkes için önem arz ediyor.Bir çocuk okula giderken, bir bayan alışverişe veya işe giderken , evimize giderken her zaman taşıtları kullanıyoruz ve artık taşıtlar her birey için bir zaruri ihtiyaç halini aldı.Peki ya bu sektör herkese yeterince hitap edebiliyor mu? veya ne düzeyde hitap ediyor? Bu sektör iş sektörü için güzel araçlar sunuyor.ve özel araçlar hususunda da erkeklerin ilgisini çekiyor. Ne yazık ki sektörde kadınları etkileyecek ürünler çıkmıyor. Ve hatta uğraşılmıyor da denebilir tabi bu kanıya nerden vardığımızı güzel bir örnekle açıklayalım: Bayanlara en hoş araba nedir diye sorsanız buyuk bir çoğunluk Woswos, Beetle, Tosba ve de mini ve görkemli duruşlarından ötürü jeep tarzı arabaları söylerler. Bayanların ilgisini çeken en önemli baş yapıt Beetle. 3. Jenerasyonunda aldığı yeni tasarım ile daha erkeksi ve sportif hatlar kazanması bayanlar için otomobil algısını güçsüzleştiriyor.
Her geçen gün daha hızlı yaşamaya başlıyoruz. Ve bu yaşam şartlarında a noktasından b noktasına güvenli ve hızlı ulaşmak herkes için önem arz ediyor.Bir çocuk okula giderken, bir bayan alışverişe veya işe giderken , evimize giderken her zaman taşıtları kullanıyoruz ve artık taşıtlar her birey için bir zaruri ihtiyaç halini aldı.Peki ya bu sektör herkese yeterince hitap edebiliyor mu? veya ne düzeyde hitap ediyor? Bu sektör iş sektörü için güzel araçlar sunuyor.ve özel araçlar hususunda da erkeklerin ilgisini çekiyor. Ne yazık ki sektörde kadınları etkileyecek ürünler çıkmıyor. Ve hatta uğraşılmıyor da denebilir tabi bu kanıya nerden vardığımızı güzel bir örnekle açıklayalım: Bayanlara en hoş araba nedir diye sorsanız buyuk bir çoğunluk Woswos, Beetle, Tosba ve de mini ve görkemli duruşlarından ötürü jeep tarzı arabaları söylerler. Bayanların ilgisini çeken en önemli baş yapıt Beetle. 3. Jenerasyonunda aldığı yeni tasarım ile daha erkeksi ve sportif hatlar kazanması bayanlar için otomobil algısını güçsüzleştiriyor.
1.jenerasyon beetle
2.jenerasyon beetle
3.jenerasyon beetle
Peki ya bayanlara sunulacak araba
nasıl olmalı ?
bunun cevabını tam olarak verebilmek için onların gündelik hayatta kullandıkları ürünleri inceleyerek başarabiliriz ; mesela bir kol saati, kaban ,ayakkabı ve hatta çocuk oyuncakları amaç olarak erkeklerin kullandığı ürünlerle aynı olsa da tasarım ve fonksiyon olarak birbirinden çok uzaktırlar . Bu farklılık onların bakış açısı ve algısı neticesinde meydana geliyor. Nasıl bir erkek kol saati, kadın kol saatinden, erkek giysileri kadın giysilerinden farklı ise erkeklerin kullandıkları arabalarla kadınların kullandıkları arabalar da farklı olmalıdır .Erkeklerin beklentilerine uygun değil onların da beklentilerine uygun otomobiller olmalı. Şuan ki şartlarda otomobil kullanan bir bayanın sanki erkek saati takan veya erkek giysileri giyen bir bayandan çok bir farkı yok. Ama kendisi için uygun üründe yok . Eğer ki giysiler ve saatlerde farklı algılara hizmet edemeseydi şuan bayanlar bu tür algılara karşıda bu denli uzak olacaklardı.
bunun cevabını tam olarak verebilmek için onların gündelik hayatta kullandıkları ürünleri inceleyerek başarabiliriz ; mesela bir kol saati, kaban ,ayakkabı ve hatta çocuk oyuncakları amaç olarak erkeklerin kullandığı ürünlerle aynı olsa da tasarım ve fonksiyon olarak birbirinden çok uzaktırlar . Bu farklılık onların bakış açısı ve algısı neticesinde meydana geliyor. Nasıl bir erkek kol saati, kadın kol saatinden, erkek giysileri kadın giysilerinden farklı ise erkeklerin kullandıkları arabalarla kadınların kullandıkları arabalar da farklı olmalıdır .Erkeklerin beklentilerine uygun değil onların da beklentilerine uygun otomobiller olmalı. Şuan ki şartlarda otomobil kullanan bir bayanın sanki erkek saati takan veya erkek giysileri giyen bir bayandan çok bir farkı yok. Ama kendisi için uygun üründe yok . Eğer ki giysiler ve saatlerde farklı algılara hizmet edemeseydi şuan bayanlar bu tür algılara karşıda bu denli uzak olacaklardı.
Bayanlarda tasarım kullandıkları
ürünü seçme konusunda birinci plan olduğu için bu doğrultuda üretilen ürünler de
tasarım belirleyici olacaktır. Ayrıca iç mekanın az karmaşa içinde ,ergonomi ve
kullanım kolaylığının ön planda olduğu bir iç mekan bayanlar için belirleyici
olacaktır. Otomobili kullanan bayan için çok rahat kullanılan manevra
kabiliyeti yüksek ve sert tepkiler vermeyen bir otomobil onlara hitap
edecektir. Ve tabi ki otomatik vites olmazsa olmaz. Onlara hitap eden
donanımların olması otomobil sektöründe bir araba sınıfını doğuracaktır. Ve
bayanların aksesuar düşkünlüğü ile servis imkanlarının artması ile kendi
otomobillerini kişiselleştirme konusunda çok ilgili olacaklarına inancım tam.
Erkekler bu kurduğum cümlelere gülebilir ama bir bayanın internetten beğendiği
papatya desenli jantı arabasına taktırmak için servisi arayıp ,aracı kapısından
aldırıp, kapısına geri bırakılmasını istediğini düşünün bu gerçekten çok önemli
bir hizmet olabilir. Bayanların otomobilleri için sunulacak kişiselleştirme
ürünleri yan sanayi için büyük fırsat olacağına istihdam ve iş gücünü
arttıracağına inanıyorum .
Tasarımın dışında donanım olarak
şuan proje aşamasında olduğumuz bir fikir hakkında kısa bilgi vererek kadınlar
için hangi donanımlar sunulur konusuna hafifçe değinelim :Fikrimizin adı Anne Donanım
Paketi. Nasıl ki bir otomobil alacağınız zaman bir çok donanım paketi mevcut
oluyorsa çocuklu aileler için özellikle bebekli bir aile için ulaşımı kolay ve
güvenli hale getirecek donanımlar sunulmalı. Çocuk koltuğunun bir çok fiyat ve
kalite aralığında olması ve ekstra bir ürün olarak satılması aslında tehlike
arz eden bir durum. Aldığınız ürün gerçekten güvenli mi? veya çocuğunuza uygun mu?
duruş pozisyonu nedir? gibi konular çok önemlidir. Her anne ve baba bu ürünü
seçme konusunda tam yeterliliğe sahip olamaz. Bu koltuğun bir paket ve hatta
destek olarak sunularak bu konuda donanımlı insanların konumlandırdığı şekilde
olması çok önemlidir .Bir soket ve karoser bağlantısı olması gerekli olduğuna
inanıyorum.
Ayrıca otomobilin bir parçası olarak sunulan bu donanım ön koltukta
seyahat eden annenin bazı sensörler yardımı ile (proje aşamasında
oldu için sensörleri dile getiremiyoruz)
çocuğunu takip etme imkanı olabilir.
Çocuklar
için özel hava yastıkları. Hangi yayını izleyeceği anne tarafından yönetilen
bir multimedia ekranı da olabilir . Bunun gibi daha birçok güzel donanım
fikrimiz mevcut inşallah gerçekleştirme fırsatımız olur.
Şimdi en önemli noktaya değinmek
gerekirse. Bayanlar için güvenliğin daha fazla ehemmiyet arz ettiği konusuna gelelim. Bir önceki
yazımızda bir japon mühendisinin taşıt olarak sıklıkla bisiklet kullandığından bahsetmiştik.
Ben kendi adıma konuşmak istersem a noktasından b noktasına bisikletle seyahat
etmek mantıklı olabilir. Yaklaşık 200 yıldır dünyanın en verimli araçları
bisiklettir. Bence kullanması da keyiflidir . Ama bir bayan için günlük
kullanımda bisikletin ne kadar kullanışlı ve makul olduğu tartışmaya değer.
Bisiklet güvenli değildir . ve bir otomotiv mühendisi olarak benim bu
hususta düşüncem ablamın
güvenli seyahat etmesini nasıl istiyorsam bütün insanlarında güvenli
seyahat etmesidir. Bu soruyu kime sorsanız alacağınız cevap budur.
Vaziyetten de anlaşıldığı üzere
bayanlar otomobile erkeklerden daha fazla ihtiyaç duyarlar. Ne yazık ki
üzülerek ifade ediyorum yakın zamanda yaşadığımız
Özgecan olayı bayanlar için için güvenli ulaşımın ehemmiyetini sergiliyor. Bu
problemi mühendisler değil ailelerin vereceği terbiye ve inançla
düzeltebiliriz. Biz mühendislerin yapması gereken şey sektörde önlemleri en iyi
şekilde almaktır
.
Bayanlar için otomobile bu denli büyük ihtiyaç variken ürün
konusunda ciddi adımlar
atılamaması ve hatta geri adım atılması
ilginçtir. Önceki yazımızda belirttiğimiz gibi farklı ihtiyaçlara uygun ürünler çıkartarak kendi sektörümüzü oluşturabiliriz. Sektörü bayanların istekleri ölçüsünde şekillendirerek yeni
bir otomobil segmenti oluşturarak yerli üretimde başarılı olabiliriz. Yıllar
önce ve hatta yakın zamanda da şahit olduğumuz üzere Apple’ın bilgisayar
sektöründe kendi segmentlerini üreterek gelişme kat ettiği ve şuan dünyanın en
iyi şirketi olduğu aşikardır. 70 li yıllarda kimsenin İbm karşısında varlık
gösteremeyeceğine inanılması ne ise aynı şekilde günümüzde çıkaracağımız
yerli otomobillerle sektörün devleri
karşısındaki pozisyonumuz aynıdır. İlk laptop, iş bilgisayarı yerine kişisel
bilgisayar algısı ve görsel işletim sistemi
gibi daha önce denenmemiş ürünlerle kendi müşteri kitlesini elde etti Bu sektörde Apple olmamız hayal değil. Sadece
rekabet edeceğimiz sektörün öncüsü olmamız gerekli. Denenmemiş ürünler üreterek
kendi pazarımızı oluşturmamız lazım. En iyi olmak hayal değil…
Saygılarımla……
Mahmut Göven