" Sizde ekibimize katılıp , Web sitemizde yazar olmak ister misiniz ?

Araştırmayı seven , bilgi ve becerisine güvenen.

Gönüllü olarak aramıza katılmak isteyen arkadaşlar.
seçeneğine tıklayarak bizimle irtibata geçebilirsiniz. "

BAYAN VE OTOMOBİL

Paylasan: Tarih: 12 Mart 2015 Perşembe | 05:46

          Tabuların yıkılması,değişmesi  yıllar alsa da ,bu tabuların yıkılması adına bazı adımlar atılması lazım.Teknolojide ve otomotiv sektöründe bu tabuları yıkmak adına atılacak sağlam adımlar tabiki de radikal ürünler geliştirerek ve sunarak mümkün olur.İnşallah bu amaçta yürüyen fikirlerimizin ve projelerimizin  alt yapısını oluşturmak için bu yazımızda biraz risk alıp özellikle ülkemizde daha çok hissedilen bir tabuya parmak basacağız.Bayanların otomobile erkeklere nazaran daha soğuk bakması, sektörün bayanlara  hitap edememesi ve bayanlar otomobilden neler ister konularını irdeleyeceğiz .

          Bayanlar ne yazık ki otomobile sıcak bakmıyorlar, ilgilerini de çekmiyor. Hatta bir çok bayanda karşılaştığım durum: arabaları olsa dahi  arabayı kullanmak istemiyor olmalarıdır . Buna en çok etki eden faktör otomobilin ve otomobil donanımının onlara uygun şekilde hitap edememesidir. Bu probleme cevap araması gereken ve çözüm bulması gereken biz otomotiv mühendisleridir. Ama sadece ürünü geliştirmek ve sunmak yetmez. Çünkü ortada bir tabu var ve bu tabu yıkılmadan da başarılı ürünlerin başarılı satışları yakalanması pek mümkün değildir.Halk dilinde kullanılan bazı tabirler durumu yeterince özetliyor. Bunlara birkaç örnek verelim:.”Bayan şoför yoktur Allah’a emanet giden araba vardır.”,Bayan şoförse beri dur .”gibi örnekleri çoğaltabiliriz .J

          Peki neden bu tabuyu kırmalıyız? 
Her geçen gün daha hızlı yaşamaya başlıyoruz. Ve bu yaşam şartlarında a noktasından b noktasına güvenli ve hızlı ulaşmak herkes için önem arz ediyor.Bir çocuk okula giderken, bir bayan alışverişe veya işe giderken , evimize giderken her zaman taşıtları kullanıyoruz ve artık taşıtlar her birey için bir zaruri ihtiyaç halini aldı.Peki ya bu sektör herkese yeterince hitap edebiliyor mu? veya ne düzeyde hitap ediyor? Bu sektör iş sektörü için güzel araçlar sunuyor.ve özel araçlar hususunda da erkeklerin ilgisini çekiyor. Ne yazık ki sektörde kadınları etkileyecek ürünler çıkmıyor. Ve hatta uğraşılmıyor da denebilir tabi bu kanıya nerden vardığımızı güzel bir örnekle açıklayalım: Bayanlara en hoş araba nedir diye sorsanız buyuk bir çoğunluk Woswos, Beetle, Tosba ve de mini ve görkemli duruşlarından ötürü jeep tarzı arabaları söylerler. Bayanların ilgisini çeken en önemli baş yapıt Beetle.  3. Jenerasyonunda aldığı yeni  tasarım  ile daha erkeksi ve sportif hatlar kazanması bayanlar için otomobil algısını güçsüzleştiriyor.

                                                               1.jenerasyon beetle

2.jenerasyon beetle

3.jenerasyon beetle 
          Peki ya bayanlara sunulacak araba nasıl olmalı ? 
bunun cevabını tam olarak verebilmek için onların gündelik hayatta kullandıkları ürünleri inceleyerek başarabiliriz ; mesela bir kol saati, kaban ,ayakkabı ve hatta çocuk oyuncakları amaç olarak erkeklerin kullandığı ürünlerle aynı olsa da tasarım ve fonksiyon olarak birbirinden çok uzaktırlar . Bu farklılık onların bakış açısı ve algısı neticesinde meydana geliyor. Nasıl bir erkek kol saati, kadın kol saatinden, erkek giysileri kadın giysilerinden farklı ise erkeklerin kullandıkları arabalarla kadınların kullandıkları arabalar da farklı olmalıdır .Erkeklerin beklentilerine uygun değil onların da beklentilerine uygun otomobiller olmalı. Şuan ki şartlarda otomobil kullanan bir bayanın  sanki erkek saati takan veya erkek giysileri giyen bir bayandan çok bir farkı yok. Ama kendisi için uygun üründe yok . Eğer ki giysiler ve saatlerde farklı algılara hizmet edemeseydi şuan bayanlar bu tür algılara karşıda bu denli uzak olacaklardı.

          Bayanlarda tasarım kullandıkları ürünü seçme konusunda birinci plan olduğu için bu doğrultuda üretilen ürünler de tasarım belirleyici olacaktır. Ayrıca iç mekanın az karmaşa içinde ,ergonomi ve kullanım kolaylığının ön planda olduğu bir iç mekan bayanlar için belirleyici olacaktır. Otomobili kullanan bayan için çok rahat kullanılan manevra kabiliyeti yüksek ve sert tepkiler vermeyen bir otomobil onlara hitap edecektir. Ve tabi ki otomatik vites olmazsa olmaz. Onlara hitap eden donanımların olması otomobil sektöründe bir araba sınıfını doğuracaktır. Ve bayanların aksesuar düşkünlüğü ile servis imkanlarının artması ile kendi otomobillerini kişiselleştirme konusunda çok ilgili olacaklarına inancım tam. Erkekler bu kurduğum cümlelere gülebilir ama bir bayanın internetten beğendiği papatya desenli jantı arabasına taktırmak için servisi arayıp ,aracı kapısından aldırıp, kapısına geri bırakılmasını istediğini düşünün bu gerçekten çok önemli bir hizmet olabilir. Bayanların otomobilleri için sunulacak kişiselleştirme ürünleri yan sanayi için büyük fırsat olacağına istihdam ve iş gücünü arttıracağına inanıyorum .

  
 Tasarımın dışında donanım olarak şuan proje aşamasında olduğumuz bir fikir hakkında kısa bilgi vererek kadınlar için hangi donanımlar sunulur konusuna hafifçe değinelim :Fikrimizin adı Anne Donanım Paketi. Nasıl ki bir otomobil alacağınız zaman bir çok donanım paketi mevcut oluyorsa çocuklu aileler için özellikle bebekli bir aile için ulaşımı kolay ve güvenli hale getirecek donanımlar sunulmalı. Çocuk koltuğunun bir çok fiyat ve kalite aralığında olması ve ekstra bir ürün olarak satılması aslında tehlike arz eden bir durum. Aldığınız ürün gerçekten güvenli mi? veya çocuğunuza uygun mu? duruş pozisyonu nedir? gibi konular çok önemlidir. Her anne ve baba bu ürünü seçme konusunda tam yeterliliğe sahip olamaz. Bu koltuğun bir paket ve hatta destek olarak sunularak bu konuda donanımlı insanların konumlandırdığı şekilde olması çok önemlidir .Bir soket ve karoser bağlantısı olması gerekli olduğuna inanıyorum. 
       
Ayrıca otomobilin bir parçası olarak sunulan bu donanım ön koltukta seyahat eden annenin bazı sensörler yardımı ile (proje aşamasında oldu için sensörleri dile getiremiyoruz) çocuğunu takip etme imkanı olabilir. 
                                                            
   Çocuklar için özel hava yastıkları. Hangi yayını izleyeceği anne tarafından yönetilen bir multimedia ekranı da olabilir . Bunun gibi daha birçok güzel donanım fikrimiz mevcut inşallah gerçekleştirme fırsatımız olur.

         Şimdi en önemli noktaya değinmek gerekirse. Bayanlar için güvenliğin daha fazla ehemmiyet  arz ettiği konusuna gelelim. Bir önceki yazımızda bir japon mühendisinin taşıt olarak sıklıkla bisiklet kullandığından bahsetmiştik. Ben kendi adıma konuşmak istersem a noktasından b noktasına bisikletle seyahat etmek mantıklı olabilir. Yaklaşık 200 yıldır dünyanın en verimli araçları bisiklettir. Bence kullanması da keyiflidir . Ama bir bayan için günlük kullanımda bisikletin ne kadar kullanışlı ve makul olduğu tartışmaya değer. Bisiklet güvenli değildir . ve bir otomotiv mühendisi olarak benim bu hususta  düşüncem  ablamın  güvenli seyahat etmesini nasıl istiyorsam bütün insanlarında güvenli seyahat etmesidir. Bu soruyu kime sorsanız alacağınız cevap budur. 

        Vaziyetten de anlaşıldığı üzere bayanlar otomobile erkeklerden daha fazla ihtiyaç duyarlar. Ne yazık ki üzülerek ifade ediyorum  yakın zamanda yaşadığımız Özgecan olayı bayanlar için için güvenli ulaşımın ehemmiyetini sergiliyor. Bu problemi mühendisler değil ailelerin vereceği terbiye ve inançla düzeltebiliriz. Biz mühendislerin yapması gereken şey sektörde önlemleri en iyi şekilde almaktır 
.
         Bayanlar için otomobile bu denli büyük ihtiyaç  variken ürün  konusunda  ciddi adımlar atılamaması ve hatta geri adım atılması  ilginçtir. Önceki yazımızda belirttiğimiz gibi farklı ihtiyaçlara uygun ürünler çıkartarak kendi sektörümüzü oluşturabiliriz. Sektörü bayanların istekleri ölçüsünde şekillendirerek yeni bir otomobil segmenti oluşturarak yerli üretimde başarılı olabiliriz. Yıllar önce ve hatta yakın zamanda da şahit olduğumuz üzere Apple’ın bilgisayar sektöründe kendi segmentlerini üreterek gelişme kat ettiği ve şuan dünyanın en iyi şirketi olduğu aşikardır. 70 li yıllarda kimsenin İbm karşısında varlık gösteremeyeceğine inanılması ne ise aynı şekilde günümüzde çıkaracağımız yerli  otomobillerle sektörün devleri karşısındaki pozisyonumuz aynıdır. İlk laptop, iş bilgisayarı yerine kişisel bilgisayar algısı ve görsel işletim sistemi  gibi daha önce denenmemiş ürünlerle kendi müşteri kitlesini elde etti  Bu sektörde Apple olmamız hayal değil. Sadece rekabet edeceğimiz sektörün öncüsü olmamız gerekli. Denenmemiş ürünler üreterek kendi pazarımızı oluşturmamız lazım. En iyi olmak hayal değil…

Saygılarımla……       



                                                                                    Mahmut Göven


Bu konuyu paylas :
 
Support : Creating Website TOMO | OMD | Automotive Design
Copyright © 2012 - 2015 Otomotiv Mühendisliği © 2022 - Her Hakki Saklidir
Template Renewal by Alican Sirin Published by Facebook Group
Proudly powered by :Google | Blogger