Yakın zamanda ne kadar üzücüdür ki birçok
otomobil fabrikasından grev haberleri alıyoruz. Renault’la başlayan bu grev
furyası Ford Tofaş ve Hyundai gibi firmalara hızla yayıldı. Umarım daha fazla
büyümez. Yazılan haberlerde sendikalara suç bulunuyor ve fabrikalar arası
adaletsiz maaş politikası gösteriliyordu. Evet sorun gerçekten de öyleydi,
fakat problem sendikaların ellerinin, kollarının bağlanması ile alakalı idi. Bu
yazı felaket tellallığı amacıyla değil mevcut tehlikelere uyarı mahiyetindedir.
Sendikalar işçi ve işveren arasındaki adaleti
sağlamaya çalışan kurumlardır. Şuan kurumlar arası çatışma ve kurumların
birbirini yok saymasının sancısını yaşıyoruz. Evet kurumlar birbirini görmezden
geliyor peki ya nasıl?
İlk Tofaş’ın üzerinden yaklaşık 40 yıl geçti.
Daha öncesinde Devrim ve Anadol gibi araçlar olsa da Türkiye’de otomotivin tam
manasıyla sektörleşmesi 40 yıllık bir geçmişe dayalı. Bu geçmişten günümüze bir
çok oem şirketler doğdu, birçok yabancı sermaye Türkiye’de fabrika ve destek
ağını kurdu. Yakın zamanda yakından tanıdığım oem şirketler yurt dışındaki çok
büyük şirketlere markalara (Hyundai Bmw vb.) oem parça desteği sunduklarını
söylüyorlar. Ağır vasıtada dünyada ilk 5 büyük coğrafyadan biriyiz. Peki ya
yabancı dostlarımız neden bizim ülkemizi bu kadar çok seviyor?
İki sorunun cevabı da birbiri ile yakından
ilişkili 40 yıldır yabancı dostlarımız sermaye yatırımı yapmaları için ucuz
işçilik ve geniş hacimli limanlar coğrafi olarak birçok kıtaya ulaşabilme
imkanı için buraya geldiler. Ve dünden bugüne bütün siyasi düzenler bunu vaat
etti. Yakın zamanda WW grubunun Türkiye’de fabrikasının olmayışı siyasi
çevrelerce eleştiriliyordu ve istihdam açığını kapatma adına ucuz işçilik ve
yukarıda bahsettiğimiz birçok etmen öne sürülüyordu. Peki ya işçi hep ucuz mu?
kalmalı işçinin yaşam hakkı ne seviyede olmalı?
Burada siyaset yapmayı istemem ama ne yazık ki
bu güne kadarki tüm hükümetler bazı kurumlara müdahil oldular. Evet olmaları
gerekliydi Çünkü önceki yazımızda Amerika gibi kapitalist bir rejimin bile
otomobil fabrikası satısında rol oynadığından bahsetmiştik. Fakat müdahil olma
konusunda bazı hatalar olmuş ki bugün sancılarını grevlerle çekiyoruz.
Hükümetler sendikaların çalışma alanlarını daraltmış ve yabancı sermaye
dostlarımıza bazı imtiyazlar ve ayrıcalıklar verilmiş bu da sendikaların işini
oldukça zorlaştırıyor.
Evet problem yabancı dostlarımıza vaad edilen
ucuz işçilik ve işçi abilerimizin haklarını istemeleri, potansiyel suçlu ise
sendikalar, ama onlarda ancak günü kurtaracak kadar aktifler. Bugün bir miktar
maaş iyileştirmeleri olsa da. maaşların aşırı artması daha önce bazı
şirketlerin yaptığı gibi bu fabrikaları Ortadoğu ve Çine doğru iter. Bu da
Türkiye’nin ve dünyanın ihracat lideri olan piyasasında küçülme anlamına gelir.
Bunun yaşanması istihdama büyük bir darbe niteliği taşır. Tabiki ekonomiye de
büyük bir darbe olur.
Şuan bazı fabrikalardan grev sonlandı haberleri
gelse de, günü kurtaracak tedbirlerle bu sorun çözülecek gibi durmuyor.
Geçenlerde önemli bir organize sanayi bölgesi yönetim kurulu başkanı abimiz,
''Türkiye’ye marka gerekli değil zaten biz ülke olarak dünyada bu sektörde iyi
yerdeyiz demişti''. Ne yazık ki bu düşünceye katılamıyorum. Çünkü Gelecekte bu
sektörün büyümesinde yabancı dostlarımızla birlikte , risk almaktan korkmayan
yerli abilerimizde olursa ihracatımızın en büyük payına sahip olan sektörümüzün
yabancılar tarafından domine edilmesine bir seviye engel olabiliriz. Yerli
marka sadece bir sevda değildir. Otomobil insanları A noktasından B noktasına
götürür. Otomotiv sektörü ise devletleri A noktasından B noktasına götürür. B
noktasına gidebilmek için yerli bir markaya ihtiyacımız vardır
Saygılarımla …..
Mahmut Göven
0 yorum:
Yorumunuzu Yazmadan Önce Aşağıdan Yorum Kurallarını Okumanızı Tavsiye Ederiz. Kurallara Uymayan Yorumlar Yayınlanmicaktır... Saygılar
-Yorum Kuralları-
1-Yorumlarınız Konuyla Alakalı Olsun
2-Kötü İçerikli,Küfür,Ahlak Dışı veya Size Yakışmayan Kelimeler Kullanmayınız
3-Yazım Kurallarına Uygun Okunaklı ve Açıklayıcı Yorumlar Yazmanızı Umuyoruz
4-Sitemizde Yazılan Yorumlardan Site Yöneticilerimiz ve Sitemiz Kesinlikle Sorumlu Değildir... Yorumların Tamamı Yorumu Yazan Kişilerce Yayınlandığı için Mesuliyet Kabul Edilmemektedir.
****=Surç-u Lisan Ettiysek Af Ola=****
Sitemizde Sizi Ağırladığımız İçin Çok Büyük Bir Kıvanç ve Mutluluk Duymaktayız...
Bizimle Olduğunuz için Teşekkürler (Otomotiv Mühendisleri Ekibi...)